Sensorik

 

sensory

Institut for Fødevarekvalitet har sensoriske faciliteter til både sensorisk profilering og forskelstest til bedømmelse af forskellige fødevarers sensoriske kvalitet og til forbrugertest.

De sensoriske faciliteter er opført efter ISO standard og omfatter sensorikbokse, køkkenfaciliteter og diskussionsrum samt automatisk dataopsamling af sensoriske data.

Ved instituttet er der tilknyttet et fast, trænet panel bestående af ca. 25 sensoriske dommere og forbrugerpaneler kan inddrages efter behov.

På tværs af forskergrupper ved Institut for Fødevarekvalitet er der etableret et sensorisk netværk, der har til formål at integrere sensorisk videnskab til bestemmelse af fødevarers smagsmæssige kvalitet.

 

De sensoriske faciliteter forefindes på Forskningscenter Årslev på Fyn.

Ved instituttet pågår der projekter, hvor sensorisk analyse anvendes til:

  • At undersøge mælkens sensoriske kvalitet i relation til fodersammensætning og ko-race
  • At undersøge sammenhæng mellem smagskvaliteten af forskellige kartoffel- og rodfrugtsorter i relation til anvendelsesmuligheder og egnethed i køkkenet
  • At undersøge den smagsmæssige kvalitet af økologiske og konventionelle grønsager
  • At undersøge børns præferencer for sunde fødevarer, og hvordan præferencer for produkter kan ændres trinvist
  • At undersøge off-flavour i brød i relation til anvendelse af enzymer og lagring
  • At undersøge variation i smagen af øl produceret af forskellige typer af humle
  • At undersøge variation i smagen af surkirsebærjuice i relation til sort

 

 

Vidste du at?

Sensorisk analyse er en videnskabelig disciplin, som bruges til at fremkalde, analysere og fortolke reaktioner på de egenskaber ved fødevarer, som opfattes med de menneskelige sanser.

Sensorisk analyse omfatter både objektiv og subjektiv bedømmelse:

  • Den objektive sensoriske analyse beskriver forskelle i intensitet i produkters egenskaber.

Resultatet kan eksempelvis være en sensorisk profil af egenskaber relateret til aroma, udseende, smag og tekstur. Her anvendes menneskelige sanser som et objektivt analyseinstrument.

  • Den subjektive sensoriske analyse omfatter forbrugerbedømmelse, hvor formålet er at undersøge, hvilke produkter forbrugeren foretrækker.