Spis med sanserne

Hvordan fungerer vores sanser, og hvordan bruger vi dem, når vi spiser og nyder vores mad?

Dette er nogle af de spørgsmål, som undervisningsmateriale "Spis med Sanserne" skal give svar på.

Materialet er udarbejdet af forskere fra Institut for Fødevarer og er målrettet gymnasieelever med biologi på B-niveau. Det kan rekvireres nedenfor.

Materialet vil bl.a. komme ind på, hvilke andre faktorer - udover smag - som påvirker, hvordan vi opfatter mad, og så introduceres videnskaben sensorik - den videnskab, hvor menneskets sanser bruges til at bedømme mad.

I materialet vil der herefter blive taget udgangspunkt i, hvordan man arbejder som sensoriker, hvorfor sensorik er interessant, og hvad den kan bruges til.

Nøgleord i materialet er:

  • Sanserne (primær fokus på følesansen, lugtesansen og smagssansen)
  • Grundsmagene (salt, surt, sødt og bittert (umami og stærkt))
  • Det smagende menneske (hvad har betydning for, hvordan vi opfatter mad og hvordan man smager på det)
  • Sensorik (hvad er det, som vi forskere i sensorik går rundt og laver og ikke mindst hvorfor )

Forløbet udbydes følgende dato(er):

Materialet kan rekvireres gratis året rundt

Antal:

En klasse

     
       
      Målgruppe:

      Gymnasieskolen

      Fag:

      Biologi B

      Undervisningssted:

      Gymnasieskolen

      Undervisningssprog:

      Dansk

      Beskrivelse af aktiviteten:

      Oplægget består af læsemateriale, oplæg til debat og korte øvelser til at opbryde undervisningen. Materialet er tilpasset til ca. 2x70 minutters lektioner. Lektionerne vil blive udført af gymnasielærerne på gymnasierne og kan finde sted i et almindeligt klasselokale.

      Formål og faglige mål:

      At give eleverne en kort introduktion til sansernes funktion, grundsmagene og det smagende menneske. Alt dette for at give forståelse for videnskaben sensorik og hvordan vi arbejder.

      At give eleverne praktisk kendskab til hvordan vi arbejder, hvad vi undersøger og hvordan dette er relevant. Altså hvad kan vi bruge sensorik til?

      At gøre eleverne i stand til at se relevansen i sensorik

      Elevforudsætninger:

      Viden om nervesystemet

      Forventninger til læreren:

      Udførelse af lektionerne

      Idet dette materiale er læsestof og ideer til oplæg forventes det at gymnasielæreren underviser efter dette når dette passer ind i undervisningen.

      Øvelserne kræver basale levnedsmidler såsom sukker og kanel så lidt omkostninger må påregnes

      Materialeliste:

      Følgende materiale kan rekvireres (formularen kan findes herunder)

      • Et arbejdsark til elever
      • En lærervejledning med tilhørende litteraturforslag
      • En gloseliste
      • Et evalueringsskema til eleverne, som skal returneres efter undervisningen

      Andet baggrundsmateriale

       
      Forslag til undervisningsforløb:  
       

      Materialet er tilpasset til at indgå i undervisningen efter emnet nervesystemet.

      Materialet kan med fordel bruges som bindeled mellem undervisning i nerver og derefter fordøjelsessystemet.