Aarhus University Seal

Stor kortlægning af dansk silo-mælk er den allerførste af sin slags

Projektet DanMilk har for første gang kortlagt, hvordan dansk mejerimælk er sammensat, og hvordan den varierer – helt ned på protein-, vitamin-, mineral- og fedtsyreniveau. Resultaterne kan hjælpe danske mejerier med bedre udnyttelse af mælken og øge eksportmulighederne. Projektet startede i 2019 og blev officielt afsluttet med et ph.d.-forsvar i slutningen af 2023.
Stor kortlægning af dansk silo-mælk er den allerførste af sin slags

816 mælkeprøver skal vise variationerne i dansk mælk

Herhjemme ved vi allerede rigtig meget om komælk, men mælkens sammensætning kan variere på mange måder. Et hold forskere er derfor i gang med at kortlægge mælkens allermindste detaljer.
Effektivt Landbrug, 02.0.2022
"816 mælkeprøver skal vise variationerne i dansk mælk"

Ny kortlægning af dansk mælk

Mælkens sammensætning varierer alt efter hvad koen spiser, årstiden, ko-racen og andre forhold. Et stort forskningsprojekt, kaldet DanMilk, vil kortlægge disse variationer.
Mælkeritidende, 03.05.2022
"Ny kortlægning af dansk mælk"

Kan dansk mælk leve op til sit gode ry?

Det er emnet, når Food & Biocluster Denmark inviterer til formidlingsmøde torsdag den 21. april. Mødet tager udgangspunkt i en stor kortlægning af dansk mejerimælk, DanMilk-projektet, som ledes af Aarhus Universitet. Du har nu mulighed for at tilmelde dig arrangementet, hvor der også vil være input fra branchen.
"Kan dansk mælk leve op til sit gode ry?"

Stor kortlægning af dansk mejerimælk i gang

Bidrag til artikel i Mælkeritidende 11, 9. august 2019:
"Stor kortlægning af dansk mejerimælk i gang"